Ana içeriğe atla

Hasnalerdeki Servisler Arasındaki ve Zamana Göre Temizlik Durumlarının Karşılaştırılması

Servisler Arasındaki ve Zamana Göre Temizlik Durumlarının

Karşılaştırılması (N=200)


                                          Kirli             Temiz             Kirli             Temiz             Kirli             Temiz
Acil servis
n
23
4
11
16
1
26
p=0,000c

%
85,2
14,8
40,7
59,3
3,7
96,3

Yoğun bakım
n
11
12
8
15
0
23
p=0,001c

%
47,8
52,2
34,8
65,2
0,0
100,0

Ameliyathane
N
13
7
5
15
0
20
p=0,000c

%
65,0
35,0
25,0
75,0
0,0
100,0

Laboratuvar
N
15
3
6
12
0
18
p=0,000c

%
83,3

33,3
66,7
0,0
100,0

Palyatif servisi
N
8
16
4
20
1
23
p=0,035c

%
33,3
66,7
16,7
83,3
4,2
95,8

Cerrahi servisi
N
13
11
8
16
4
20
p=0,001c

%
54,2
45,8
33,3
66,7
16,7
83,3

Dahiliye servisi
N
11
13
10
14
3
21
p=0,009c

%
45,8
54,2
41,7
58,3
12,5
87,5

Ortopedi servisi
N
8
16
5
19
2
22
p=0,021c

%
33,3
66,7
20,8
79,2
8,3
91,7

Diyaliz ünitesi
N
5
11
0
16
0
16
p=0,007c

%
31,3
68,8
0,0
100,0
0,0
100,0

Genel
N
107
93
57
143
11
189
p=0,000c

%
53,5              46,5               2
8,5              71,5               5
,5               94,5

Test

Ki kare=30,299
Ki kare=13,793
Ki kare=13,122

                                                 p=0,000k                            p=0,087k                            p=0,108k                          
k:Ki kare testi; c:Cohran’s Q testi

Uygulanan ki kare testine göre eğitim sonrası ve haberli olarak gidilen zamanlardaki servisler arasındaki temizlik oranları bakımından istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmamakta (p>0,05) iken eğitim öncesi zamanda servisler arasındaki temizlik oranları bakımından istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmaktadır (p<0,05). Buna göre, eğitim öncesi zamanda palyatif servisi ve ortopedi servisindeki temizlik oranı acil servis ve laboratuvardaki temizlik oranına göre istatistiksel olarak anlamlı derecede daha yüksektir (Tablo 8).
Genel olarak bütün servislerdeki temiz alan oranları cohran‟s q testi ile değerlendirildiğinde; 200 yüzeyde zamana göre temizlik oranları bakımından istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmaktadır (p<0,05) (Tablo 8,  ġekil 2).
Servisler arası farklılığa bakıldığında; acil servis, yoğun bakım, ameliyathane, laboratuvar, palyatif servisi, cerrahi servis ve ortopedi servisindeki temizlik oranlarının; eğitim sonrasında eğitim öncesine göre ve haberli olarak gelinen zamandaki temizlik oranlarının da eğitim sonrasına göre anlamlı olarak daha yüksek olduğu belirlendi (Tablo8, ġekil 3). Dahiliye servisindeki temizlik oranlarının haberli olarak gelinen zamanda eğitim sonrasına göre yüksek olduğu,  diyaliz ünitesinde ise temizlik oranlarınıneğitim sonrasında eğitim öncesine göre istatistiksel olarak anlamlı derecede daha yüksek olduğu görüldü. Dahiliye servisinde eğim öncesi ve sonrası arasında fak bulunmazken, diyaliz ünitesinde eğitim sonrası ve haberli olarak gelinen zamanda istatistiksel olarak anlamlı farklılık olmadığı bulundu.

Uygulanan ki kare testine göre eğitim öncesi ve eğitim sonrası zamanlardaki riskli (yoğun bakım, ameliyathane, diyaliz ünitesi) ve orta riskli (servisler ve laboratuvar)alanlar arasındaki temizlik oranları bakımından istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmamakta (p>0,05) iken haberli olarak gidilen zamanda riskli ve orta riskli servisler arasındaki temizlik oranları bakımından istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmaktadır (p<0,05). Buna göre, haberli olarak gidilen zamandariskli alanlardaki temizlilik oranı orta riskli alanlara göre istatistiksel olarak anlamlı derecede daha yüksektir (Tablo 9).
Uygulanan cohran‟s q testi sonucunda riskli ve orta riskli alanlarda zamana göre temizlik oranları bakımından istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmaktadır (Tablo 9, ġekil 4 ) (p<0,05). Buna göre, riskli ve orta riskli alanlarda temizlik oranları eğitim sonrasında eğitim öncesine göre ve haberli olarak gelinen zaman eğitim sonrasına göre istatistiksel olarak anlamlı derecede daha yüksektir


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Hastane Temizliğinde Temel İlkeler

Temizlenecek alanlar risk sınıflandırılmasına göre belirlenip, uygun temizlik planı oluşturulmalıdır. Temizlikte kullanılacak olan materyallerin de kullanıma uygun olması gerekmektedir. Kullanılacak malzeme ve çözeltilerin kontaminasyonunun minimum olması önemlidir. Bununla ilgili su-deterjan, su dezenfektan oranlarının yazılı olduğu hastane temizlik prosedürleri her hastanede oluşturulması gerekir. Kullanılan malzemelerin nasıl temizlenip saklanacağı da prosedürlerde yer almalıdır. Temizlik esnasında gerekli malzemelerin sayısının yeterli miktarlarda olması da etkin temizlik yapılması için gerekli unsurlardan biridir . Temiz alanlarda kirli malzemelerin bulunması çapraz kontaminasyon riskini arttırmaktadır (Alcan ve Yavuz 2016). Kirlenen malzemeler ve temiz malzemeler için ayrı saklama alanları oluşturulmalıdır. Risk sınıflandırılması yapılan alanlara özgü kova ve bez renkleri belirlenmelidir . Kullanılan malzemelerin renginin farklı olması denetimi kolaylaştırmaktadır. Kullanılaca...

Hastanelerde Alanlara Göre Temizlik Sıklığı

Hastanede bulunan alanlar risk gruplarına göre belirlenip, uygun metodlar seçilerek belli aralıklarla temizlenmelidir. Hastanelerde Alanlara Göre Yüzeylerin Temizlik Sıklığı Alan Yüksek Riskli Alan Orta Riskli Alan Düşük   Riskli Alan Metod Yatak Yatak etrafını; hergün  Yatak altını; her hafta Yatağın tamamını; hasta taburcu olduğunda  Yatak    etrafını; hergün  Yatak      altını;      her hafta Yatağın tamamını; hasta taburcu olduğunda  Haftalık Deterjan Deterjan+dezenfektan  Yatak Kenarları Günlük ve taburculuk sonrası  Günlük                   ve taburculuk sonrası Haftalık  Deterjan Deterjan+dezenfektan  Etajer Günlük ...

Temiz Anlamını Karşılayan Sözcükler

a)    Aruga aruga “temizce” (AltyS, 1999: 29) b)    Beğubar beğubår “saf, temiz” (ÖzbkS 1998: 10) c) Ceŋkir ceŋkir “duru” (YakS, 1995: 74) d)   Cılha cılha ~ cılhı ~ çılha “1. Sade, sırf, salt” (AzrS, 1999: 130), cılhaca “tertemiz, pirüpak” (AzrS, 1999: 130) e)    Cılmıktay cılmık ~ cılmıktay “tertemiz” (KrgzS, 2011: 210) [1] f)    Cubar cubar “1. Tertemiz, bembeyaz” (KrgzS, 2011: 230) g) Çista çista (< Rus.) “1. Temiz, pak, saf.” (TtrS, 2015: 98)   h) Deskah deskah (< Far.) “temiz, derli toplu, özenli, itinalı” (KmkS, 2011: 112) i) Inak ınak “1. Temiz, halis” (KrgzS, 2011: 353), ınak kımız “karışıksız kımız” (KrgzS, 2011: 353) j) Hettey hettey “çok temiz, çok iyi şekilde” (BşkS, 2017: 195) k) Kakas kakas “temiz, saf” (KrgzS, 2011: 385) l) Karday qarday “2. Saf, temiz” (KzkS 2003: 294) m) Kenen kenen “2. saf” (YakS, 1995: 225) n)        ...